Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Too much Philip Roth? (1001 knih, které musíte přečíst…)

Titulek jsem si tentokrát vypůjčila z komentáře k seznamu 1001 knih, které musíte přečíst…(http://www.listology.com/ukaunz/list/1001-books-you-must-read-you-die). Přijde mi totiž vcelku trefný. Philip Roth je v uvedeném výčtu zastoupen sedmkrát. Je to opravdu moc, nebo nikoli? Jak se to vezme…

Aktuálně jsem od autora přečetla dvě knihy – Lidská skvrna (na seznamu pod číslem 62) a Umírající zvíře (v soupisu 1001 knih… není uvedena). Obě byly zfilmovány. Umírající zvíře jsem viděla ve filmové podobě ještě před přečtením, Lidskou skvrnu zatím vůbec. Určitě je tedy co dohánět. Dílo amerického spisovatele přináší českému čtenáři v posledních letech zejména Mladá Fronta.

Na podzim letošního roku deklaroval Philip Roth konec své spisovatelské dráhy. Jeho poslední knihou má být Nemesis (2010). Tak tedy uvidíme… Často mám tendenci přečíst od autora, který mě zaujal, všechna dostupná díla. Jako příklad mohu uvést Johna Irvinga. Jeho Svět podle Garpa mě přivedl k Pravidlům moštárny, Pitné kúře, Manželství do 158 liber a dalším Irvingovým počinům. Nevím, jestli takovou úchylku také máte :-).

Po románu Umírající zvíře od P. Rotha jsem čekala stejný efekt. Jednohubku na 119 stránkách jsem labužnicky smlsla během jedné „směny“ v mé obecní knihovně. Příběh stárnoucího profesora, který po mnoha pletkách se studentkami narazí na nečekaný cit (vášeň spjatá s nebetyčnou žárlivostí) k šestadvacetileté Consuele, na první pohled nepřináší nové téma. Přesto je výjimečný. Ať již otevřeným popisem sexuality muže na prahu sedmdesátky, tak (ne)skrytým motivem jeho jednání. Tím je totiž strach ze smrti. Název knihy je odkazem k citátu W. B. Yeatse: „Lidské srdce, nemocné touhou, je připoutáno k umírajícímu zvířeti.“ Muž, který se mstí smrti souloží, ve vás zanechá hlubokou stopu, stejně jako intimita, která celou knihu provází.

S menší pauzou jsem se vrhla na Lidskou skvrnu. Rozsáhlejší román reflektuje témat daleko více, ale vztah starého muže (opět profesora) s výrazně mladší ženou je také jedním z nich. Velmi dobrá recenze je pro zájemce k nalezení zde http://www.iliteratura.cz/Clanek/18671. Vřele ji doporučuji k přečtení stejně jako samotnou knihu.

„To je z toho, že ho vychovala lidská ruka,“ řekla Faunia. „To má z toho, že se celý život motá kolem lidí, jako jsme my. Lidská skvrna,“ řekla, bez znechucení, opovržení či odsouzení.

Mám pocit, že tímto mistrovským počinem Philip Roth řekl vše, co jsem od něj jako autora chtěla slyšet (číst). Tím se vracím k úvodnímu zamyšlení v úvodu článku: „Too much Philip Roth?“ Pro mě ano, ale v spíše v kladném smyslu slova. Možná se k jeho tvorbě ještě někdy vrátím, teď jsem ho však natolik plná, že by to pravděpodobně nemělo ani smysl.

Závěrem jen malé shrnutí:

1. Never Let Me Go (Neopouštěj mě) - Kazuo Ishiguro

2. Saturday (Sobota) - Ian McEwan

3. On Beauty (O kráse) - Zadie Smith

4. Slow Man (Pomalý muž) - J. M. Coetzee

6. The Sea (Moře) - John Banville

62. The Human Stain (Lidská skvrna) - Philip Roth

Vyznačené knihy jsem přečetla (a najdete o nich příspěvek na blogu), jsem moc ráda, že jsem na ně tímto způsobem narazila. Nyní se chystám na Atlas mraků (můžete vidět také v kinech) a Zlatou horečku. Těším se… A co čtete vy?

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lenka Šimková | čtvrtek 27.12.2012 1:26 | karma článku: 7,35 | přečteno: 740x
  • Další články autora

Lenka Šimková

Riskla jsem to… jsem knihovnice

„Budu knihovnicí,“ oznámila jsem kdysi hrdě doma při vyplňování přihlášky na vysokou školu... „Hm, nevypadáš jako někdo, kdo by pracoval v knihovně,“ odvětil tenkrát zamyšleně můj otec a nezvedl oči od knihy.

21.9.2017 v 16:42 | Karma: 20,81 | Přečteno: 840x | Diskuse| Ostatní

Lenka Šimková

Den poté

Sobotní ráno je čas, kdy nejvíc píšu. Hlavně jen tak pro sebe. Včera do toho vstoupily děsivé události ve Francii.

15.11.2015 v 13:29 | Karma: 11,56 | Přečteno: 433x | Diskuse| Společnost

Lenka Šimková

Co mi dává moje práce?

Velebit svoji práci se moc nenosí, spíše si tak na ni zanadávat. Existují ale lidé, kteří ji mají opravdu rádi, a nemusejí být zrovna workoholici. Návod na to není nijak složitý a je poměrně známý: "Dělejte to, co milujete a už nikdy nebudete muset pracovat." Vím, nepoštěstí se každému, ale za pokus to stojí vždy.

4.10.2014 v 11:28 | Karma: 9,00 | Přečteno: 515x | Společnost

Lenka Šimková

Nížiny bohem zapomenuté

"Müllerová zachycuje temnou anti-idylu v enklávě, kterou charakterizuje strach a nenávist, netolerance a nehybnost. Tato nepřikrášlená kronika zanikajícího světa je v podstatě jádrem, ze kterého vyrůstá celé spisovatelčino dílo."

21.7.2014 v 0:35 | Karma: 5,62 | Přečteno: 352x | Diskuse| Kultura

Lenka Šimková

Google versus(?) knihy na stránkách románu

Moderní technologie versus papír. Google jako všemocný gigant, který ví vše. Vypadá to však, že na rozluštění některých dávných tajemství je stále krátký. Musejí se googláci spojit s moudrostí čtenářů prastarého spolku, aby obě skupiny dosáhly svého?

4.1.2014 v 0:00 | Karma: 5,15 | Přečteno: 218x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila i na sklady s ropou

17. května 2024  6:42,  aktualizováno  10:19

Sledujeme online Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Novorossijsk a další přístavní město...

Muž utekl z hořícího bytu na balkon, hasiči ho dostali dolů po žebříku

17. května 2024  10:15

Nečekaný budíček měli dnes kolem páté hodiny ráno lidé z třípatrového bytového domu v Březové na...

Fingerland: Izrael se bojí, že zabředl do válečného patu. Neví, jak z toho ven

17. května 2024

Vysíláme Válka o Gazu může skončit patem a zároveň se blíží konec premiéra Benjamina Netanjahua. V Rozstřelu...

Hádka o školních absencích skončila vraždou v rodině, hoch za ni dostal 7 let

17. května 2024  9:36,  aktualizováno  9:52

Ve čtvrtek u Krajského soudu v Liberci při neveřejném jednání padl sedmiletý rozsudek nad mladíkem,...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 898x
redaktorka, editorka, copywriterka, v neposlední řadě také knihovnice, čtenářka, máma na mateřské dovolené www.lenkasimkova.cz